החלמה מניתוח פלסטי – נקזים והטיפול בהם

ניתוחים פלסטיים מבוצעים היום כדבר שבשגרה – מאות ואלפי אנשים מידי שנה נהנים מן הרפואה האסתטית הכירורגית. ישנן הליכים כירורגיים ברפואה הפלסטית שכוללים החדרה של נקז באזור הניתוח. מהו נקז? מדוע יש צורך בנקזים לאחר ניתוח? כיצד לטפל בנקז ומתי הוא מוסר? תשובות שאלות אלו ועוד במאמר הבא.

החלמה מניתוח פלסטי – נקזים והטיפול בהם
החלמה מניתוח פלסטי – נקזים והטיפול בהם

למה צריך נקזים אחרי ניתוח?

לאחר ניתוחים משמעותיים, תהליך ההחלמה של הגוף כולל הפרשת נוזלים באזור הניתוח. הנוזלים הם שאריות דם ונוזלי לימפה (בגוון אדמדם המתבהר עם הזמן), מדובר בתהליך טבעי שמתרחש לאחר ניתוחים מסוגים שונים כולל כמובן ניתוחים פלסטיים כמו ניתוח להרמת חזה, שתלים, הסרת עודפי עור, מתיחת בטן ועוד. תפקידו של הנקז לאסוף את הנוזלים במערכת סגורה ולזרז את תהליך ההחלמה מן הניתוח. הנקז הוא למעשה צינור סיליקון הנותר בתוך הגוף ומחובר לבקבוקון בו נקלט הנוזל. מדובר כאמור במערכת סגורה הפועלת על עיקרון הוואקום. החדרת הנקז נתונה לשיקול דעתו של הרופא, ישנם הליכים כירורגיים שלא דורשים החדרת נקז (בהמשך).

טיפול בנקז לאחר ניתוח

ברוב הניתוחים הדורשים נקז על המטופל להישאר להשגחה בבית החולים ל-24 שעות לפחות. במהלך זמן זה הנקז יבדק על ידי הצוות המטפל כולל ריקון של הבקבוקון ורישום של כמות הנוזלים בו. ישנם מקרים בהם המטופל ישוחרר לביתו ללא הנקז אך לעיתים הנקז ישאר למספר ימים וחשוב לדעת כיצד לטפל בו נכון על מנת למנוע שיבוש של המערכת וזיהום באזור.

במידה ושוחררתם לביתכם עם הנקז הצוות המטפל ינחה אתכם בדיוק כיצד יש לנהוג על הנקזו, באופן כללי ההנחיות הן:

  • לפני כל טיפול בנקז יש לחטא את הידיים במים וסבון
  • יש להחזיק את הבקבוקון כלפי מעלה ולפתוח את הפקק כדי לשחרר את הוואקום
  • יש לרשום את כמות הנוזל (טבלת מעקב תינתן על ידי הצוות הרפואי בבית החולים)
  • את הנוזל יש לרוקן לשירותים
  • בסיום התהליך יש ללחוץ קלות על הבקבוק כדי להחזיר את הוואקום.

חשוב מאוד להקפיד לרחוץ את האזור מידי יום במים וסבון, אין להשתמש בחומרים אחרים כגון אלכוהול לחיטוי אלא אם כן נאמר מפורשות על ידי הצוות הרפואי. אפשר לתלות את הבקבוקון על גבי הבגדים באמצעות סיכה או להניח אותו בכיס. תיתכן הפרשה קלה מאזור הכניסה של הנקז, יש להניח פד קטן בעדינות אך לא ללחוץ על האזור. במרבית המקרים, כאשר הנוזל בבקבוקון בהיר והכמות אינה עולה על 30 מ"ל ניתן להוציא את הנקז (ההוצאה נעשית על ידי הצוות המטפל, לרוב הרופא המנתח בפגישת ביקורת). חשוב מאוד לא לנסות להוציא את הנקז לבד! הוצאת הנקז חייבת להיעשות רק לאחר שהרופא קבע כי ניתן לעשות זאת.

ד"ר בני מייליק
מאמר זה בחסות ד"ר בני מייליק

מומחה בכירורגיה פלסטית ומתיחת בטן ללא נקזים

איך יודעים אם משהו לא תקין בנקז?

מכיוון שהנקז הוא מערכת סגורה, אין לנקז נטייה לסיבוכים ואין סיכונים משמעותיים משיבוש בו (ישנה אי נוחות אך לא אמור להיות כאב). עם זאת, כמו לאחר כל ניתוח חשוב מאוד לשים לב לסימני זיהום – חום העולה על 38 מעלות, הפרשות כהות או בעלות ריח רע מאזור הנקז, הפרשות מרובות באזור הנקז, אדמומיות או נפיחות, כאב מתגבר או שינויים בצבע הנוזל בבקבוקון (עם הזמן הנוזל מתבהר, זה תקין לחלוטין). בכל מקרה בו הנכם מרגישים שמשהו אינו כשורה עם הנקז אל תהססו לפנות אל הרופא המטפל או לגשת לחדר מיון.

הוצאת נקזים

הוצאת הנקזים תעשה ברוב המקרים על ידי הרופא המנתח/מטפל או בבית החולים לפני השחרור או בפגישת המעקב הראשונה לאחר מספר ימים. הרופא יבחן את אזור הנקז, את טבלת המעקב ואת הנוזל בבקבוקון ויחליט האם להוציא את הנקז או להשאיר אותו במקומו לעת עתה. במרבית הניתוחים מדובר במספר ימים בודדים. ההוצאה של הנקז אינה דורשת הליכים נוספים ונעשית ללא הרדמה. הרופא יאחוז בצינור הנקז וישלוף אותו החוצה. מדובר בפרוצדורה לא נעימה אך נסבלת בהחלט ורוב המטופלים לא חווים כאב אלא אי נוחות בלבד. לאחר מכן, הרופא יחבוש את האזור עם פד. את הפד יש להחליף לפי הוראותיו. לאחר הסרת הנקז יש להקפיד לנקות את האזור מידי יום לפי הוראות הרופא. חשוב מאוד לא לגעת בידיים לא נקיות באזור בו היה הנקז. לאחר כיממה יופיע גלד באזור, אין לנסות להסיר אותו, כמו כל פצע אחר הוא ינשור לאחר תהליך ההחלמה. במידה והנכם חושדים כי האזור הזדהם (הפרשות, אודם, נפיחות, כאב) יש לפנות אל הרופא או להגיע לחדר מיון.

נקזים ומתיחת בטן

כאשר מדובר בניתוח מתיחת בטן, לרוב הכירורג יחליט על החדרת נקז במהלך הניתוח. הנקז יושאר במקומו במהלך ההתאוששות בבית החולים ובמרבית המקרים גם לאחר מכן. הוצאת הנקז תעשה רק לאחר שכמות הנוזל בו תרדת מתחת ל-30 מ"ל ולשיקול דעתו של הרופא. הנקז בניתוח מסוג זה ממוקם באזור הבטן, מיקומו המדויק נקבע במהלך הניתוח. למרות הנ"ל, ישנן כיום שיטות לניתוח מתיחת ועיצוב הבטן שלא כוללות החדרת נקזים (בהמשך).

נקזים והגדלת חזה

לא כל ניתוח להגדלת חזה מחייב השארת נקזים באזור הניתוח. עם זאת, במרבית הניתוחים מסוג זה יושאר נקז בכל צד על מנת לנקז את הנוזלים באזור ולעודד את תהליך ההחלמה. לרוב, לאחר כיומיים-שלושה ניתן להסיר את הנקזים.

נקזים והקטנת חזה

ניתוחי הקטנת חזה נעשים כאשר גודלו של החזה מהווה מטרד עבור האישה – כאבי צוואר וגב, קושי במציאת בגדים הולמים, ביצוע פעילויות שונות ואף קשיים חברתיים עשויים לגרום לנשים בעלות חזה גדול במיוחד לשקול הקטנה שלו. כמובן שמטרת הניתוח אינה רק להקטין את נפח החזה, מהלך הניתוח הכירורג מעצב את החזה ומותיר את המטופלת עם חזה פרופורציונלי למידות גופה. כמו בהגדלת חזה, גם כאן מדובר בניצוח הדורש השגחה בבית החולים, לרוב 24 שעות. במרבית המקרים יהיה נקז בודד אך ייתכן והרופא המנתח יחליט  על שני נקזים. הנקזים יוסרו לפני השחרור הביתה או לאחר מספר ימים, לשיקול דעתו של הרופא.

ניתוח בטן ללא נקזים כאמור, לא כל ניתוח מחייב השארת נקז, במיוחד לא ניתוחים שנחשבים ל"קטנים" כמו מיני מתיחת בטן למשל או ניתוח להסרת מעט עודפי עור באזור הבטן. כמו כן, ניתוח להידוק העור סביב הטבור ופרוצדורות להסרת שומן תת עורי לרוב לא ידרשו נקז. כשמדובר בניצוחים "גדולים" יותר מרבית הרופאים יבחרו בנקז. עם זאת, ישנן כיום שיטות כירורגיות מתקדמות שמאפשרות לרופא להימנע מהשארת נקזים לאחר ניתוחים משמעותיים. מדובר בשיטה בה המנתח אינו מותיר מרווח בין העור לדפנות הבטן, העור מהודק אל דופן הבטן וכך ישנה פחות הצטברות של נוזלים והצורך בנקז יורד. כמובן שההחלט האם להשתמש בנקזים או לא נתונה לשיקול לדעתו של הרופא המנתח ונעשיית בהתאם לידע המקצועי שלו ולרצונו לוודא את הצלחת הניתוח, מינימום סיכונים ותופעות לוואי והחלמה מהירה ואפקטיבית

BigMagazine
BigMagazine