שאלות פופולאריות בנושא שאיבת שומן

ביקשנו מד"ר חיים הלוי לענות לנו על השאלות הכי נפוצות בנושא שאיבת שומן:

– איך נוצרים תאי שומן?

תאי שומן נוצרים כבר בהיותנו עוברים. נולדנו עם מספר תאי השומן שיש בגופנו , הגנטיקה והרגלי החיים קובעים איפה גופנו יאגור יותר שומן בתוך התאים ואיפה פחות. לציין, וזה חשוב – תאי שומן אינם מתחדשים בגוף האדם . תא שנשאב ונשאבים מיליארדים בתהליך שאיבת שומן לא יחזור ולא יתחדש לעולם.

– למה דיאטה ופעילות גופנית לא מסירים שומן עיקש?

יש מקומות בגוף בהם דיאטה ופעילות גופנית כמעט ולא תעזור להיפטר משומן עיקש. זה נכון בעיקר לאזורים צדדיים – למשל מתניים או צידי האגן, ונכון גם לאזורים אמצעיים – בין הירכיים למשל. למה זה קורה ? משתי סיבות : האחת- שומן ממקור גנטי הוא בדר״כ יותר עיקש, השנייה- שומן יכול ״להישרף״ מעל שריר גדול שעובד . אין לנו שרירים מפותחים כאלו בצידי הגוף ובין הירכיים.

– מאילו אזורים ניתן להסיר שומן בשאיבה?

כמעט מכל מקום , נתחיל מלמעלה למטה : סנטר , זרועות, חזה נשי בגברים , בטן ומתנים, ירכיים חיצוניות ופנימיות.

– מהן השיטות המסורתיות לעומת השיטות המתקדמות?

השיטה המסורתית היא שאיבת שומן מכאנית בלבד וקיימת כבר שמונים שנה בעולם. שואבים שומן בכוח , אם העור אלסטי ומתכווץ היטב התוצאה טובה מאוד אך לא תמיד כך מכיוון שאין בשיטה נפוצה זו טיפול בעודפי עור. בשיטות המתקדמות של המאה ה 21 יש גם כיווץ של העור בזמן השאיבה – לרוב זה מתבצע ע״י חימום רציני של השומן , שאיבתו ומעצם החום רקמת השומן שנותרת מתכווצת.

– מהן ההכנות לקראת שאיבת שומן?

אין הכנה מיוחדת, צריך לעשות בדיקות דם כהכנה להרדמה ולהתייחס למחלות רקע אם קיימות. כמובן ששאיבת השומן חייבת להתבצע בחדר ניתוח מוכר ומאושר ע״י משרד הבריאות .

– כיצד מבוצעת השאיבה?

לרוב בהרדמה כללית, מזליפים תמיסת נוזלים מיוחדת לתוך רקמת השומן על מנת לאפשר את השאיבה, מחכים קצת ומתחילים לשאוב עדיף בשיטת שאיבה מתקדמת כלומר – בודי טייט, לייזר , או ג׳יי פלסמה.

– האם ישנן תופעות לוואי / סיכונים?

בוודאי שכן, כמו בכל פעולה כירורגית. שאיבת שומן מתקדמת נחשבת לפעולה זעיר פולשנית עם סיכונים מופחתים. ישנו סיכון בהרדמה , סיכון לזיהומים, דימומים . בסה״כ מדובר בפעולה מאוד בטוחה.

– איך נראה תהליך ההחלמה?

ההחלמה קלה יחסית לניתוחים גדולים כמו מתיחת בטן למשל. באים על הרגליים לחדר ניתוח ויוצאים באותו היום אחרי כמה שעות על הרגליים הביתה ללא נקזים. ישנם כאבים , ברוב המקרים נסבלים וקלים. לאחר כל שאיבת שומן מתפתחת בצקת באזור המנותח אשר חולפת עם הזמן.

– לכמה זמן מחזיקות התוצאות?

ברוב האזורים כמעט לכל החיים , לסנטר למשל כ 10-15 שנים. הסיבה היא ״נפילת עור״ שהיא חלק מפגעי הגיל / ההזדקנות.

– האם ישנה הגבלת גיל?

אין הגבלת גיל פורמלית, אך ,אני לא מנתח מתחת לגיל 18 וגם בגיל 75 עשיתי לא מעט ניתוחים. מה שחשוב הוא הגיל הביולוגי של העור , כלומר המראה והאלסטיות שלו – דברים הנבדקים בבדיקת ההתאמה להליך.

– האם תשאר צלקת?

כן נשארת צלקת זעירה במקומות נסתרים ככל שניתן.

– מהי שאיבת שומן ללא ניתוח?

שאיבת שומן אינה ניתוח היא פעולה כירורגית / ניתוחית זעיר פולשנית.