על כל השיטות להלבנת שיניים

הלבנות שיניים הפכו למאוד פופולאריות בשנים האחרונות ונראה שנדיר לפגוש אנשים שלא התנסו בשיטה כזו אחרת. הלבנת שיניים מעניקה חיוך מרענן ואסתטי, משפרת את מראה השיניים ומעלה את הבטחון העצמי. כיום, ישנן מספר שיטות ודרכים בהם ניתן להלבין את השיניים – חלק ניתן לבצע בבית וחלק אצל רופא השיניים. אז מה גורם לשיניים שלנו לקבל גוון כהה שמצריך הלבנת שיניים?  איזה סוגי שיטות קיימות להלבנת שיניים?

מה גורם לשינוי בגוון השיניים?

לאורך השיניים, גוון השיניים יכול להשתנות ולהפוך לכהה יותר. לעיתים אף יופיעו עליו כתמים. ישנן מספר סיבות לכך:

  • שתייה – צריכה כמות גבוהה של קפאין ויין אדום יכולים לגרום להופעה של כתמים על השיניים לאורך השנים. הסיבה לכך היא שקפה, תה ויין אדום מכילים כרומוגניים (פיגמנטים צבעוניים) שנצמדים לצד החיצוני של השן בשכבת האמייל ופוגעים בה.
  • טבק – אצל אנשים שמעשנים גם כן יכולים להופיע כתמים צהבהבים על השיניים. הכתמים האלה הם ניקוטין שבעת המגע שלו עם חמצן ונמצא בשפע בטבק.
  • גיל – השיניים בנויות כך שהשכבה החיצונית שנקראת האמייל מגנה על אזור פנימי שנקרא דנטין. לאורך השנים, כיוון ששכבת האמייל מצטמצמת, כך גם ההגנה על השן קטנה וניתן לראות את הדנטין (שגם הוא בצבע צהבהב)
  • תרופות – ישנן תרופות שיכולות לפגוע בפיגמנט של השן במידה ונלקחות לאורך זמן. תרופות אלה כוללות אנטי היסטמינים, תרופות שמיועדות להורדה של לחץ דם ותרופות אנטי – פסיכוטיות. טיפולים כימותרפיים גם הם יכולים לגרום לצבע כהה יותר בשיניים.

הלבנת שיניים – מי מועמד מתאים?

במידה ואתם לא מרוצים מהגוון של השיניים ושוקלים לעשות הלבנת שיניים, חשוב שתקבלו את כל המידע לפני שאתם מחליטים על השיטה הנכונה ביותר עבורכם. את המידע תוכלו לקבל באינטרנט או באמצעות פנייה לרופא השיניים שלכם. פגישה אצל רופא השיניים תאפשר לו גם לבצע בדיקה פיזית על מנת לוודא שהחניכיים והשיניים במצב טוב ובריא המאפשר הליך של הלבנת שיניים. לאחר מכן תוכלו להחליט באיזה הליך לבחור.

ד״ר אבי בביוב
מאמר זה בחסות ד"ר אבי בביוב

בעל ניסיון רב שנים בתחום הלבנת השיניים ורפואת השיניים, למען חיוך מרענן ואסטתי

הלבנת שיניים אצל רופא שיניים

הלבנת שיניים אשר מבוצעת במרפאת השיניים נעשית לרוב בטיפול שנמשך בין שעה לבין שעה חצי. הלבנת שיניים אצל רופא השיניים היא יותר יקרה ביחס לשיטות אחרות שניתן לבצע בבית אך כיוון שמדובר בהליך שאת תוצאותיו ניתן לראות באופן מידי, היא נחשבת למאוד פופולארית. בשלב הראשוני של הטיפול, רופא השיניים יכניס לפה של המטופל מעין תבנית פלסטיק שמטרתה ליצור הפרדה בין השפתיים לבין השיניים, כך שיהיה קל יותר לבצע את ההלבנה. לאחר מכן, רופא השיניים ימרח ג'ל על החניכיים על מנת ליצור שכבת מגן מפני הכימיקלים בהם משתמשים למטרת הלבנת השיניים. בשלב האחרון, הרופא יימרח ג'ל אשר עשוי ממי חמצן באחוז שנע בין 15 לבין 35 על השיניים הקדמיות. ההלבנה מתבצעת באמצעות תגובה כימית שכוללת את חדירת השכבה החיצונית של השיניים על ידי מי החמצן ופירוק הכתמים שנוצרו. את פעולת המריחה וההסרה של הג'ל הרופא יבצע מספר פעמים בטיפול שאורך כשעה. בתום הטיפול, גוון השיניים יהפוך להיות לבן יותר באופן משמעותי אך יכולה להיווצר רגישות באזור השיניים והחניכיים – הרגישות לרוב נעלמת לאחר 48 שעות מהטיפול.

ממה להימנע לאחר טיפול הלבנת שיניים אצל רופא השיניים?

יש להימנע משתייה תה, קפה או יין אדום כ – 24 שעות לאחר הטיפול. כדאי גם להימנע ממאכל של רטבים כמו חרדל ורוטב עגבניות. חשוב שלא לעשן או לשים שפתון ובעקרון להימנע מכל דבר שעלול להשאיר כתם על השיניים. לאחר שעובר יום מהטיפול אפשר לשתות מים, חלב או סודה (אבל לא בטעמים) ולאכול פירות כמו בננה ותפוחים.

הלבנת שיניים בבית

כיוון שמי החמצן הם שגורמים ללובן של השיניים, ככל שאחוז מי החמצן במוצר בו משתמשים גבוה יותר, כך הפעולה תהיה אפקטיבית יותר. אחוזי החמצן שניתן למצוא במוצרי הלבנת שיניים לשימוש ביתי נעים בין 3%-16%. ישנם סוגים שונים של מוצרים להלבנת שיניים שלכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות:

ג'ל ומגש להלבשת שיניים  – אלה מתחלקים לשני סוגים עיקריים, מוצרים שנרכשו בחנויות שונות המציעות מוצרים להלבנת שיניים או שהותאמו במיוחד עבור המטופל אצל רופא השיניים וניתן לרכוש אותן רק באמצעות מרשם. התוצאות של הלבנת שיניים כאשר משתמשים בג'ל ומגש הם טובות, אך לוקח זמן עד שמתחילים לראות את השינוי. המגשים לרוב מגיעים בגוון שקוף ויש לשים אותם למשך מספר שעות במהלך היום או הלילה. פעולת ההלבנה יכולה להימשך בין שלושה ימים לבין שבועיים לפני שהשיניים מתחילות להיות לבנות יותר. ערכות הלבנת שיניים שרוכשים אצל רופא השיניים הן יעילות יותר כיוון שהן מכילות חומר הלבנה בשם פרוקסיד. מדובר בחומר חזק יותר ממה שנמצא במוצרים אשר נמכרים לא מרשם. בנוסף, המגשים שרופא השיניים מכין מותאמים במיוחד לפה של המטופל ועל ידי כך מונעים את האפשרות שחומר ההלבנה יפגע בחניכיים או בשפתיים.

משחות שיניים להלבנת שיניים – על אף שקיים לא מעט פרסום שנוגע למשחות שיניים שבאמצעותן נתן להלבין את השיניים, חשוב לדעת כי אין בעיקר יכולות להסיר כתמים יותר שטחיים ולא כתמים שנוצרים לאורך שנים שדורשות טיפול יותר עמוק. ישנן אמנם משחות שיניים שעשירות בכימיקלים שמסייעים בהורדה של הכתמים מהשיניים אך הן ילבינו את השיניים.

סרום – לאחר צחצוח השיניים ולפני השינה, יש למרוח את הסרום על השיניים הקדמיות. הסרום מונע הצטברות של פלאק על השיניים ומכיל מי חמצן שאמורים להבהיר את השיניים. מדובר במוצר יחסית חדש בתחום הלבנת השיניים ולא ברור עדיין מידת היעילות שלו.

BigMagazine
BigMagazine