מהי חגורת בטן לאחר ניתוח מתיחת בטן

הרפואה האסתטית והכירורגיה הפלסטית עברו כברת דרך ארוכה בעשרות השנים האחרונות. היום כמעט כל מי שרוצה לשפר את המראה החיצוני, להחזיר את גלגלי הזמן אחרונית ולתקן כמעט כל פגם יכול לפנות אל הרפואה האסתטית. אחת מהפרוצדורות הנפוצות ביותר, במיוחד עבור נשים היא מתיחת בטן. שרירי הבטן נחלשים עם השנים, הריונות ולידות, שינויים במשקל הגוף ושינויים הורמונליים משפיעים מאוד על מראה הבטן ועשויים ליצור מראה נפול ומדובלל. ניתוח למתיחת בטן יכול לשפר בצורה ניכרת מאוד את המראה של הבטן ולהחזיר למטופל מראה שטוח יותר, צעיר יותר ונאה יותר. כחלק מהמאמץ להגיע לתוצאות הטובות ביותר, לאחר הניתוח נהוג לחבוש חגורת בטן. מה תפקידה של החגורה בהחלמה? מדוע היא נחוצה וכיצד יש להתנהל עם החגורה לאחר הניתוח?

מה היא מתיחת בטן?

ניתוח למתיחת בטן היא פרוצדורה כירורגית בה מהודקים שרירי הבטן, מוסרים עודפי עור והאזור מפוסל על ידי שאיבת שומן ו/או שיטות אחרות. מדובר בניתוח נרחב במרבית המקרים בו ניתן גם לתקן בקע, להדק את שרירי הבטן שנחלשו בעקבות לידה ועוד. הפרוצדורה כרוכה בהרדמה מלאה ותקופת החלמה ממושכת של כחודש וחצי לפני חזרה לפעילות מלאה. ישנם מספר סוגים של מתיחות בטן החל ממיני מתיחה ועד מתיחת בטן היקפית כולל הרמת חזה. לאחר כל סוג של מתיחת בטן, הרופא ינחה את המטופל לחבוש חגורת בטן היוצרת לחץ מתון על האזור.

מה תפקידה של חגורת הבטן?

את חגורת הבטן יש לחבוש כחודש וחצי לאחר הניתוח, אין להפסיק עד להוראה מפורשת מן הרופא. הסיבה לכך היא שהחגורה אינה רק אמצעי עזר אלא חלק בלתי נפרד מתהליך ההחלמה. לחגורת הבטן מספר תפקידים:

  • הורדת הנפיחות – החגורה יוצרת לחץ מתון על השרירים והרקמות באזור הבטן ועוזרת להוריד את הנפיחות הטבעית בעקבות הניתוח.
  • מניעת זיהום – במתיחת בטן בה נוצר חלל בין שכבת השומן לשריר, ישנה סכנה של הצטברות נוזלים וסיכוי גבוה יותר לזיהום בעקבות הצטברות זו. מדובר בסיכון נדיר ביותר במיוחד עבור מי שמקפיד על שימוש נכון בחגורת הבטן. החגורה עוזרת להדק את הרקמות ולצמצם את החלל בו עשויים להצטבר נוזלים.
  • הדגשת הגזרה של הגוף – בניתוחים הכוללים שאיבת שומן חגורת הבטן עוזרת מאוד לעור להתהדק סביב השרירים ולהדגיש את הגזרה החדשה שהרופא יצר בניתוח.
  • שיפור ניידות – הלחץ המתון שהחגורה יוצרת על הבטן והגב יכולים לעזור לשפר את היציבה, הליכה וישיבה ולהפחית כאבים לאחר הניתוח. 
  • הפחתת מתח מן התפרים – התפרים הפנימיים והחיצוניים נושאים מתח מסוים כשהם מחזיקים את רקמות הגוף. מתח זה מופחת על ידי שימוש בחגורת הבטן ומאפשר ריפוי אסתטי יותר ומהיר יותר של התפרים.

כיצד להתנהל עם החגורה לאחר הניתוח?

את חגורת הבטן יש ללבוש לפי הוראות הרופא למשך התקופה שהרופא קובע. אין צורך לתחזק אותה בשום צורה מיוחדת ואין להסירה אלא כדי להתרחץ. חשוב מאוד לא להדק אותה יתר על המידה, הידוק חזק מידי לא ישפר את התוצאות אלא רק יקשה על הגוף להמשיך בתהליך הריפוי ועשוי אף להקשות על הנשימה אם מדובר בחגורה העוטפת את כל הבטן כולל הבטן העליונה. רק לאחר שהרופא קובע, ניתן להפסיק ללכת עם החגורה.

מדוע חשוב לא להוריד את החגורה לפני התקופה המומלצת?

כפי שראינו, לחגורת הבטן לאחר הניתוח ישנם מספר תפקידים כולל שיפור התוצאות של הניתוח והורדת הנפיחות באזור. אם נוריד את חגורת הבטן לפני הזמן המומלץ על ידי הרופא הרי שאנו יכולים להסתכן בנפיחות קשה יותר באזור ופגיעה בתוצאות הניתוח. במידה והחגורה מפריעה מאוד לנשימה, לתנועה ולמהלך החיים התקין באופן כללי יש לפנות אל הרופא. הרופא יכול להמליץ להגיע למרפאה לבדיקה (לוודא שאכן הקושי נובע בשל שימוש בחגורה ולא מסיבות אחרות) או להנחות אתכם כיצד להשתמש בה בדרך שתקשה פחות אך לא תפגע בתפקידה של החגורה. באופן כללי, חגורת הבטן אמורה להקל על הניידות ולא להקשות, ישנם מטופלים שאפילו בוחרים להמשיך וללבוש אותה גם לאחר שהרופא קבע שניתן להפסיק בשל ההקלה שהם מרגישים והנוחות שבשימוש בחגורה.

האם צריך חגורת בטן גם לאחר שאיבת שומן?

שלא כמו מתיחת בטן, שאיבת שומן היא פרוצדורה קלה יותר שלא דורשת ניתוח של ממש. השאיבה נעשית דרך חתך קטן בהרדמה מקומית. עם זאת, כאשר מדובר בשאיבת שומן באזור הבטן במרבית המקרים הרופא בהחלט יתעקש על חגורת בטן לאחר הפרוצדורה. תפקידה של החגורה כאן הוא לעזור לעור להתהדק כראוי אחרי הסרת נפח (הוצאת השומן מן הגוף) באזור, מניעת נפיחות יתר ותמיכה בתוצאות ההליך.

חגורת בטן לפני הניתוח

בניתוח מתיחת בטן מהדקים את שרירי הבטן כדי ליצור מראה אסתטי יותר. הידוק זה, במיוחד במטופלים בעלי השמה "כרסית" חייב להיות משמעותי יותר מהידוק במטופלים להם אין עודף משקל ניכר והשמה בטנית משמעותית. מכיוון שכדי להגיע לתוצאות אופטימליות יש להדק את השרירים בחוזקה רבה יותר ישנה סכנה של יצירת לחץ על הריאות. לחץ על הריאות עשוי לגרום לתופעות לוואי הכוללות קושי בנשימה, עליה בחום הגוף ופגיעה ביכולת התנועה של המטופל לאחר הניתוח. אלו עוברות מעצמן, לרוב תוך מספר ימים עד כשבועיים אך יכולים גם להתפתח לכדי דלקת ריאות וסיבוכים קשים יותר. כדי להרגיל את הריאות למאמץ ניכר יותר ממומלץ להשתמש בחגורת בטן שתדמה את הלחץ על הריאות לאחר הניתוח. למעשה מדובר בסוג של אימון ריאתי – ריאות שהורגלו לפעול תחת לחץ מסוים מאזור הבטן יסבלו פחות מקשיים לאחר הניתוח וכך יופחת הסיכוי לסיבוכים על רקע זה ולחוסר נוחות למטופל בזמן ההחלמה.