איך לאבחן מאניה דיפרסיה

מאניה דיפרסיה היא הפרעה רגשית שהתסמינים שלה באים לידי ביטוי בפרקי זמן שבהם האנרגיה של הבן אדם מאוד גבוהה ופרקי זמן שבהם מצב הרוח שלו מאוד ירוד עד כדי תחושת דיכאון. ההפרעה עלולה לגרום גם בעיוות תפיסת המציאות ולהשפיע על יכולת התפקוד החברתי. מדובר במצב חמור שמלווה בתסמינים שאינם מאפשרים תפקוד תקין בחיי היומיים וכל התקף עלול להימשך עד מספר ימים. אז מה גורם להפרעה? מה הם התסמינים של ההפרעה? איך מאבחנים ואיך מטפלים במאניה דיפרסיה?

מהי הפרעת מאניה דיפרסיה?

הסיבות להפרעת מאניה דיפרסיה נובעות לרוב מגורמים גנטיים. אדם שסובל מהפרעת מאניה דיפרסיה חווה שינויים קיצוניים במצב הרוח המאופיינים בתחושת דכאון קליני או התרוממות רוח קיצונית. חומרת התסמינים בפרקי הזמן הללו יכולים להשתנות בין מטופלים ואף להיות שונים בכל התקף אצל אותו מטופל. התקף מאניה דיפרסיה יכול להיות פתאומי או להגיע בהדרגה במשך מספר ימים או שבועות עד שהוא מגיע לשיא. אצל מטופלים עם הפרעה חמורה, תדירות ההתקפים יכולה להיות יותר מארבע פעמים בשנה, במיוחד כאשר מדובר על מטופלים אשר סובלים מהפרעות נוספות כמו הפרעה דו קוטבית, הפרעת אישיות גבולית ועוד. התקפי מאניה יכולים להימשך מספר ימים שבהם יכולים לחוות זעם קיצוני, פסיכוזה, הזיות ואשליות. התקפי הדיפרסיה גם כן נמשכים אותו פרק זמן שבהם ניתן להגיע למצב של חוסר יכולת בביצוע משימות פשוטות כמו אכילה ואפילו קימה מהמיטה בבוקר.

מה גורם למאניה דיפרסיה ומתי מאבחנים?

את ההפרעה מאבחנים לרוב בין הגילאים 15-24 ומדובר בהפרעה שסובלים ממנה לאורך כל החיים. מאניה דיפרסיה לא מאבחנים אצל ילדים או מבוגרים מעל גיל 65. לא לגמרי ברור מה גורם להפרעת מאניה דיפרסיה אך כן ברור שמדובר בקצר שמופיע בתפקוד המוח שמשלב בתוכו גם מרכיב גנטי.  חומרת התסמינים משתנה בין מטופלים – יש אנשים שמסוגלים לחיות עם ההפרעה ולעומתם כאלה שלא מסוגלים לתפקד ולחיות חיים נורמליים. מדובר בהפרעה שתדירות ההתקפים שלה היא גבוהה במידה ולא מקבלים טיפול מתאים. אנשים שאצלם חומרת ההפרעה היא גבוהה, לרוב זקוקים לאשפוז בין אם מדובר בהתקף מאניה (שמלווה בהתנהגות שעלולה לסכן את הסובבים) ובין אם מדובר בהתקף דיפרסיה (שבו המטופל מהווה סיכון לעצמו כיוון שההתקף מלווה במחשבות אובדניות, אשליות והזיות). מרבית המטופלים בעלי הפרעה מאניה דיפרסיה יהיו מאושפזים לפחות פעם אחת בחייהם, חלקם פעמיים ואף יותר.

ערן רענן
מאמר זה בחסות אתר ערן רענן מטפל במודי

ערן רענן ,מאמן אישי, פסיכותרפיסט ומפתח שיטת האימון למצבי רוח.

מה הם תסמיני הדיכאון של מאניה דיפרסיה?

בעת התקף דיפרסיה, מטופלים עלולים להראות את הסימנים הבאים:

  • מזון – אכילה אובססיבית ועלייה במשקל או לחילופין ירידה בתיאבון ובמשקל
  • יכולת ריכוז – קושי בקבלת של החלטות ובריכוז על מנת לבצע פעולות פשוטות
  • עייפות – חוסר יכולת לתפקד, ירידה באנרגיה, נדודי שינה, חוסר יכולת להירדם, התעוררות מאוד מוקדם בבוקר או דווקא שעות שינה מרובות.
  • תחושות – רגשות אשמה, פסימיות, הערכה עצמית נמוכה, חוסר אונים, חוסר תקווה לעתיד, מצב רוח ירוד, עצבות, תחושת חרדה, עצבנות, חוסר שקט, מחשבות אובדניות שאף מגיעות לניסיונות התאבדות
  • תחושת הנאה – חוסר יכולת להנות מפעילויות שגרמו לתחושת הנאה בעבר כולל קיום יחסי מין
  • תסמינים פיזיים – מיגרנות, הפרעות במערכת העיכול, כאבים כרוניים שמופיעים ללא סיבה ברורה וחוסר תגובה לכל סוג טיפול שאמור להקל על התסמינים.

מה הם תסמיני המאניה בהפרעת מאניה דיפרסיה?

בעת התקף מאניה, המטופל עלול לסבול מהתסמינים הבאים:

  • אי סדר במחשבות – מהירות ותדירות גבוהה של מחשבות שמתרוצצות בראש. בא לידי ביטוי גם במהירות או עוצמת קול גבוהה במהלך הדיבור.
  • התרוממות רוח קיצונית ועודף בטחון עצמי שאף מגיעים לתחושת אופוריה ואנרגיה גבוהה שבלתי ניתנת לשליטה.
  • עצבנות או התנהגות חברתית שלא הולמת את הסביבה
  • חשקים מיניים שלא מגיעים לידי סיפוק
  • קושי בשינה – גם לאחר ההירדמות, השינה מלווה בהתעוררויות מרובות.
  • שיקול דעת מוטעה ולקיחת סיכונים מיותרים
  • התחלה של מספר פרויקטים רבים בעבודה או בבית מבלי היכולת לסיים אותם

כיצד מאבחנים מאניה דיפרסיה?

הפרעות מצבי רוח לא ניתן לאבחן באמצעות בדיקות דם או שיטות הדמיה שונות. על מנת לאבחן הפרעת מאניה דיפרסיה, הרופא צריך לערוך בדיקה פיזית למטופל ולאבחן את התסמינים מהם הוא סובל. ההיסטוריה הרפואית גם היא חייבת להיבדק – של המטופל ושל המשפחה כולה. מומלץ לבצע בדיקות דם על מנת לשלול מחלות אחרות שיכולות להיות הסיבה להופעה של שינויים קיצוניים במצב הרוח. השלב הבא יהיה שיחה של הרופא עם בני המשפחה על מנת לבדוק האם הם הבחינו בתסמינים שאופייניים להפרעה. בהתקף מאניה למשל יש נטייה לקחת החלטות מסוכנות ולא שקולות – בני המשפחה יוכלו להעיד האם המטופל פעל בצורה פזיזה מדי שלא אופיינית לו באופן שהראה על חשיבה לא מסודרת, חוסר יכולת להתמקד והקשבה לבני המשפחה.

כיצד מטפלים בהפרעה דו קוטבית?

הפרעת מאניה דיפרסיה לא ניתן לרפא אלא רק לטפל באיזון התסמינים. הטיפול נעשה באמצעו תרופות מסוגים שונים כמו ליתיום (שאמור לייצב את מצב הרוח), תרופות נוגדות פרכוסים, תרופות אנטי פסיכוטיות ועוד. ישנם מקרים שבהם משלבים גם תרופות נוגדות דיכאון על מנת למנוע התקפים של דיפרסיה.