הקצעת שורשים: כך תגנו על החניכיים שלכם

סובלים מבעיות חניכיים? רוב האנשים מגיעים למרפאת החניכיים כשמצב החניכיים שלהם כבר חמור, מה שעלול להוביל אפילו לנשירת שן. במצב של מחלת חניכיים הטיפול הרגיל אצל השיננית כבר לא יעזור. דלקת חניכיים עלולה בקלות להתדרדר למחלת חניכיים ומשם לניתוח פולשני, יקר ומסוכן. כדי להימנע מכך, רופאי החניכיים ימליצו לבצע הקצעת שורשים, כלומר ניקוי עמוק ויסודי, שמתבצע על ידי רופא חניכיים מומחה ובאמצעות מכשור וטכנולוגיות מתקדמות.

כיום אחוז ניכר מהציבור הרחב סובל מדלקת חניכיים באופן כזה או אחר, ולכן מדובר במחלה נפוצה מאוד בקרב הציבור. חלק גדול מאיתנו אפילו לא מודעים לכך עד שהמצב נעשה חמור: דימומים, כאבים, ריחות לא נעימים, ועד לכדי נשירת השיניים.

ברוב המקרים ניתן לטפל בדלקת באמצעות ביקור אצל שיננית והקפדת יתר על ניקיון והיגיינה בחלל הפה. אלא, שהדבר לא תמיד מספיק ובמצבים מסוימים רופאי החניכיים ימליצו על ביצוע הקצעת שורשים –  ניקוי יסודי ועמוק, שמתבצע באמצעות רופא המתמחה בטיפול בבעיות חניכיים. במאמר זה נציג לפניכם את המידע שחשוב שתכירו על מנת לטפל בבעיה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

מה ההבדל בין דלקות חניכיים לבין מחלות חניכיים?

דלקות בחניכיים נוצרות באמצעות שני גורמים מרכזיים: הראשון תזונה לקויה והשני חוסר היגיינה. בהקשר לתזונה לקויה, ישנם מאכלים כמו סוכר לבן ובשר אדום שתורמים להתפתחות הדלקת, ומנגד מזונות כמו תה ירוק, פירות וירקות טריים שמסייעים במניעת דלקות. בנוסף, חוסר היגיינה בחלל הפה מוביל להישארות שאריות מזון התורמים לפעילות תוססת של חיידקים ובקטריות שמוצאים "בית חם" בין השיניים לחניכיים ומפתחים תגובה דלקתית.

בניגוד לדלקת, במחלת חניכיים כרונית, נפגעים מנגנוני האחיזה והתמיכה של השן. בזמן מחלה כרונית, נפגעות "רקמות חיבור" שנמצאות בתוך החניכיים, שתפקידן לחבר בין החניכיים לשן. מצב זה מוביל למרווחים בין השיניים לחניכיים, "כיסי חניכיים", מה שגורם לאובדן האחיזה של השן בלסת ואף לנשירת שן.

הקשר בין הקצעת שורשים לניקוי אבנית אצל שיננית

ראשית, הקצעת שורשים מתבצעת על ידי רופא חניכיים לאחר ניקוי האבנית המתבצע אצל השיננית. שנית, הקצעת שורשים מנקה באופן יסודי ושורשי כאשר הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית עם מכשור מיוחד המסייע להגיע לעומק השורשים. מטרת הקצעת השורשים היא לעצור את התקדמות מחלת החניכיים, וזאת באמצעות ניקוי החיידקים והאבנית המצטברים בשורשי השיניים, שיוצרים את אותם הכיסים בחניכיים, שמסכנים ומרופפים את אחיזת השן בחניכיים.

סובלים מבעיות חניכיים? רוצו להיבדק!

את מחלת החניכיים חשוב לאבחן בזמן מוקדם, וכן לבצע בעצת המומחים הקצעת השורשים כדי למנוע מחלות חניכיים. כאמור הקצעת השורשים תתבצע באמצעות במכשירים חדשניים, שהבולט בהם הוא מכשיר ניקוי אוטומטי שפועל על אוויר ומים. הקצעת שורשים איננה פעולה כירורגית, מדובר בטיפול שמרני ומומלץ שיכול לסייע להפחית את הסכנות שמביאות איתן דלקות ומחלות חניכיים מתקדמות ולמנוע ניתוח, עלויות טיפול גבוהות ונזק בלתי הפיך.