גשר בשיניים שקוף או רגיל – איך בוחרים?

יישור שיניים היא פעולה אורתודנטית נפוצה מאוד. כולנו מכירים את הגשר המסורתי אשר "מקשט" את שיניהם של נערים ונערות רבים. הצורך ביישור שיניים אינו מוגבל גיל כמובן וכל אדם, בכל שלב בחייו, עשוי להזדקק ליישור שיניים. ישנן מספר שיטות ליישר שיניים כאשר אחת מהן היא גשר מתכת מסורתי והשנייה היא גשר שקוף. אך מה עדיף, גשר בשיניים שקוף או רגיל? מה היתרונות ומה החסרונות לכל שיטה? לכל התשובות לשאלות על גשר בשיניים המשיכו לקרוא.

מתי צריך לעשות גשר בשיניים?

המטרה של גשר בשיניים היא כמובן ליישר את השיניים לכדי מראה אסתטי ושיניים המתפקדות בצורה מיטבית. יישור שיניים נעשה ברוב המקרים בגילאים צעירים כדי לשפר את המראה הכללי של השיניים. במקרים רבים, גשר בשיניים כולל גם עקירת שיניים שלא נמצאות במקום תקין, שיניים עודפות או שיניים הנמצאות בזווית לא נכונה יחסית ללסת ולשיניים הסמוכות.

ישנן מספר דרכים ליישר את השיניים כאשר השיטה המסורתית היא גשר מתכת, מה שמכונה "גשר קוביות". הגשר הוא למעשה שילוב של קוביות מתכת המחוברות בעזרת רצועות וגומיות. האורתודנט מקבע את הגשר לשיניים של המטופל ללא אפשרות להסיר אותו עד תום הטיפול. שיטות אחרות כוללות גשר פנימי המחובר בצד הפנימי של השיניים וכמובן – גשר בשיניים שקוף בטכנולוגיה חדשנית.

מה היתרונות של גשר מסורתי?

לגשר המתכת המסורתי מספר יתרונות בולטים למשל:

אחוזי הצלחה גבוהים מאוד – מדובר בשיטה וותיקה מאוד ליישור שיניים המבוצעת מזה עשרות שנים על ידי רופאי שיניים בארץ ובעולם בהצלחה גדולה. לא נדרשת מיומנות גבוהה מצדו של האורתודנט, כל אורתודנט בעל הכשרה יוכל לעשות גשר מסוג זה.

מחיר – מבין כל השיטות השונות ליישור שיניים מדובר בשיטה הזולה ביותר. התקדמות הטכנולוגיה הדנטלית אפשרה הוזלה משמעותית של החומרים מהם עשוי הגשר וכן זמן וכמות העבודה הנדרשת על מנת להרכיב ולתחזק אותו.

מתאים למגוון בעיות אורתודנטיות – אין כמעט סוג של בעיה אורתודנטית שלא ניתן לתקן בעזרת גשר מסורתי. השיטה מתאימה לכל סוגי המטופלים, כמעט ללא יוצא מן הכלל ובכל הגילאים. גשר בשיניים בשיטה המסורתית נחשב לאמין מאוד ואכן, מבוצע אינספור פעמים בילדים, נערים ואף מבוגרים.

מה החסרונות של גשר קוביות מסורתי?

למרות היתרונות של גשר מתכת מסורתי על פני שיטות אחרות (כמו גשר בשיניים שקוף) ישנם מספר חסרונות שחשוב לקחת בחשבון לפני שעושים גשר מסוג זה:

תהליך ארוך – מדובר בהתחייבות לא קצרה. התהליך יכול לערוך למעלה משנה ולכלול מספר רב של ביקורים אצל האורתודנט על מנת לכוונן את הגשר.

היגיינה דנטלית – ישנו קושי מסוים בשמירה על היגיינה דנטלית בזמן הרכבת גשר מסורתי. קשה לצחצח שיניים כראוי והשימוש בחוט דנטלי לא קל. כמו כן, מזון נוטה להיתקע בחלקי המתכת וישנם אפילו מצבים בהם השיניים משנות את הגוון שלהן ויש צורך להלבינן לאחר הסרת הגשר.

דיסקרטיות – החיסרון הגדול של גשר מתכת הוא כמובן שלא ניתן להתעלם ממנו. ברגע שהמטופל פותח את פיו לאכול, לדבר, לצחוק או לחייך הגשר נראה מיד.

תקלות – למרות שמדובר בשיטה מאוד אמינה ליישור שיניים לעיתים ישנן תקלות שדורשות ביקור אצל האורתודנט כמו חוט קרוע למשל.

מה היתרונות של גשר שקוף לשיניים?

שלא כמו השיטה המסורתית, גשר לשיניים שקוף אינו כולל חלקי מתכת כלל וכלל. מדובר בשיטה חדשנית ויעילה מאוד ליישור שיניים העושה שימוש בפלטות שקופות, עמידות מאוד ודיסקרטיות כמעט לחלוטין. לשיטה זו מספר יתרונות:

דיסקרטיות – היתרון המובהק ביותר של השיטה הוא העובדה שהגשר אכן שקוף. הוא כמעט בלתי נראה לעין. גשר שקוף מאפשר גם למבוגרים שזקוקים ליישור שיניים לעבור את ההליך בדיסקרטיות מלאה.

זמן – הגשר השקוף דורש פחות ביקורים אצל האורתודנט ובאופן כללי כל התהליך אורך פחות זמן מאשר יישור שיניים עם גשר מתכת.

היגיינה – מכיוון שהגשר ניתן להסרה פשוטה מאוד ניתן (ואף חובה) להסיר אותו בזמן האכילה ושגרת ניקוי השיניים. הדבר מאפשר שמירה על היגיינה דנטלית מצוינת לאורך כל הליך הטיפול.

מה החסרונות של גשר שקוף לשיניים?

בעוד שלגשר שקוף לשיניים יש יתרונות מאוד בולטים יש לו גם כמה חסרונות. החיסרון הראשון הוא מחירו של הגשר. מדובר בהפרש לא קטן ברוב המקרים בין הגשר המסורתי לגשר השקוף. החיסרון השני הוא שנדרשת מידה של משמעת עצמית כדי להשתמש בגשר. על המטופל להרכיב אותו כ-22 שעות ביממה. האפשרות להסירו בכל זמן דורשת רצון להצליח בטיפול. זאת הסיבה שגשר שקוף אינו מתאים ברוב המקרים לטיפול בבעיות יישור שיניים אצל ילדים צעירים מאוד.

גשר פנימי לשיניים – האם הוא באמת בלתי נראה?

שיטה נוספת ליישור שיניים היא גשר פנימי. בעוד שהגשר המסורתי מורכב בצד החיצוני של השיניים, ניתן להרכיב אותו גם בצד הפנימי. שיטה זו קשה לביצוע ולא כל אורתודנט יכול להניח גשר פנימי בצורה מוצלחת. היתרון הוא דיסקרטיות יחסית לגשר המסורתי. ניתן לומר כי מדובר בסוג של פתרון ביניים בין הגשר המסורתי לבין גשר בשיניים שקוף .

אחת ולתמיד – גשר בשיניים שקוף או מסורתי, מה עדיף?

השיקול האם להשתמש בגשר מתכת מסורתי או יישור שיניים שקוף תלויה לא פעם דווקא בהמלצת האורתודנט ולא בהעדפה האישית של המטופל. אורתודנט מומחה יעריך את הצורך המדויק של המטופל, אופי היישור וחומרת הבעיה. ייתכן שהרופא ימליץ דווקא על גשר מסורתי וייתכן כי יאשר את האפשרות להשתמש בגשר שקוף – מדובר בהחלטה רפואית אורתודנטית לא פחות מאשר אסתטית. כדי לוודא שנעשה את הבחירה הנכונה ביותר חשוב למצוא אורתודנט בעל ניסיון בשתי השיטות, מקצועי ואמין שנוכל לסמוך על דעתו והנחיותיו.