גילוי סרטן הערמונית – ככל שתקדימו, כך ייטב

סרטן הערמונית הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר המשפיעים על גברים ברחבי העולם. כמו כל סרטן אחר, גם כאן גילוי מוקדם הוא קריטי לטיפול מוצלח ולתוצאות טובות יותר. אחת השיטות העיקריות לגילוי סרטן הערמונית היא בדיקת PSA המודדת את רמת האנטיגן הספציפי לערמונית (PSA) בדם.

סרטן הערמונית מתפרץ כאשר תאים חריגים בבלוטת הערמונית גדלים ללא שליטה, ויוצרים גידול ממאיר. גורמי סיכון להתפתחות סרטן הערמונית כוללים גיל, היסטוריה משפחתית, אורח חיים ועוד. חלק מהתסמינים של סרטן הערמונית שכדאי לשים לב אליהם הם קושי במתן שתן, השתנה תכופה, זרימת שתן חלשה ודם בשתן או בזרע.

בדיקת PSA לגילוי מוקדם

בדיקת PSA היא בדיקת דם המודדת את רמת ה- PSA – חלבון המיוצר על ידי בלוטת הערמונית. רמות PSA גבוהות יכולות להעיד על קיומו של סרטן הערמונית, הגדלה שפירה של הערמונית (BPH), או דלקת של הערמונית. חשוב לציין כי הבדיקה לבדה אינה כלי אבחוני מוחלט לסרטן הערמונית, שכן רמות PSA גבוהות מעידות לעתים על בעיות אחרות. לכן, בדיקות נוספות עשויות להיות נחוצות לאבחנה חד משמעית.

כך, מלבד בדיקת PSA, ישנן שיטות אחרות שיכולות לסייע בגילוי סרטן הערמונית. שיטה אחת כזו היא בדיקה רקטלית דיגיטלית (DRE), שמטרתה לנסות לחוש באי סדירות באזור בלוטת הערמונית. בעוד בדיקה זו יכולה להיות לא נוחה ונעימה כלל, היא בדרך כלל מהירה ומספקת מידע חשוב על מצב הערמונית.

במידה וחלילה נמצא כי קיים גוש לא מוכר באזור בלוטת הערמונית, אזי יש צורך בביופסיה. דגימה קטנה של רקמת הערמונית מוסרת ונבדקת תחת מיקרוסקופ כדי לקבוע אם תאים סרטניים קיימים או שמא מדובר בגידול לא מזיק.

מהן אפשרויות הטיפול בסרטן הערמונית?

מספר אפשרויות טיפול זמינות לגברים שאובחנו עם סרטן הערמונית, ודרך הפעולה הטובה ביותר תלויה בשלב ובחומרת המחלה. חלק מאפשרויות הטיפול הנפוצות כוללות:

  • מעל לכל, מעקב – אם מדובר על סרטן ערמונית בסיכון נמוך, רופאים עשויים להמליץ על מעקב שוטף, ללא טיפול מיידי. גישה זו עשויה לכלול בדיקת PSA בדיקות DREs וביופסיות כדי לעקוב אחר התקדמות המחלה. אם חל שינוי, יוחלט על טיפול מדויק.
  • ניתוח – כריתה רדיקלית של הערמונית כרוכה בהסרת בלוטת הערמונית והרקמות הסובבות אותה. ניתוח זה יכול להתבצע באחת משלוש טכניקות עיקריות בהתאם להמלצת הרופא ומצב המחלה.
  • הקרנות – בדומה לסוגי סרטן אחרים, גם כאן הקרנות באנרגיה גבוהה משמשות להרוג תאים סרטניים בבלוטת הערמונית. טיפול בקרינה חיצונית (EBRT) וברכיתרפיה הן שתי צורות נפוצות של הקרנות המשמשות לטיפול בסרטן הערמונית.
  • טיפול הורמונלי – המטרה בטיפול זה היא לחסום את הייצור או הפעולה של הורמונים גבריים המזינים את צמיחת תאי סרטן הערמונית.
  • כימותרפיה – לרוב מדובר בשיטה המקבילה לשיטת טיפול אחרות. במסגרת הטיפול, נעשה שימוש בתרופות כדי להרוג תאים סרטניים המתחלקים במהירות. חשוב לציין כי כימותרפיה משמשת בדרך כלל לסרטן ערמונית מתקדם או גרורתי.

איכות חיים גבוהה בדיוק כמו שמגיע לך

גילוי מוקדם של סרטן הערמונית חיוני להבטחת הצלחת הטיפול. בדיקת PSA בשילוב עם שיטות אחרות לאבחון המחלה, ממלאות תפקיד חיוני באיתור בעיה בריאותית זו הנפוצה בקרב גברים בכל רחבי העולם. אם הגעת עד כאן ואתה קורא מילים אלו, חשוב שתדע שאתה לא לבד. מדובר בבעיה שכיחה במיוחד שאפשר לטפל בה. אל תהסס, אם הינך חש אי נוחות הקשורה במערכת השתן, זה הזמן לפנות לייעוץ, אבחון וטיפול מוקדם במידת הצורך.