מה זה כתר בשן?

כתר לשן הוא סוג של תחליף מלאכותי שמצפה ומחפה את השן הטבעית. בדרך כלל עושים כתר לשן במקרים שונים של השן שנשחקה ונפגעה ולא מתאפשר לעשות עקירה לדוגמא עששת מתקדמת, לאחר טיפול שורש, כאשר השן נשחקה מאוד, בתהליך השתלת שיניים, כאשר חלק מהשן נסדקה או נשברה, לטיפול אסתטי לשן קדמית ועוד.
Picture of יוליה רצון

יוליה רצון

עורכת ראשית באתר Bigmagazine.co.il

סוגי כתרים לשיניים:

כתרי Emax- כתרים העשויים מפורצלן ואחוז גבוה מהכתר הוא זכוכית דחוסה, כתרי Emax מתאימים לכל סוגי השיניים, קדמיות או אחוריות, הכתרים בעלי אסתטיקה ועמידות גבוהה.

כתרי חרסינה-הכתרים עשויים ממאה אחוזים של חרסינה ומאוד דומים לשיניים טבעיות, כאשר בוחרים כתר חרסינה ייתכן ותצטרכו להסיר חלק מחומר השן הטבעית אבל עם זאת הם מאוד מתאימים לשיניים טבעיות בזכות האסתטיקה והדמיון לשיניים טבעיות.

כתרי זירקוניה- כתרים העשויים מחומר קרמי, קשיח וחזק מאוד, הזירקוניום. כתרי זירקוניום מאוד חזקים עמידים ויציבים, גם ללא המתכות.

כתרי מתכת- כתרי המתכת עשויים מתרכובת הכוללת כל מיני מתכות, פלטינה, זהב, טיטניום פלדיום ועוד.

הכתרים משמים לרוב לשיניים אחוריות בגלל שהם פחות אסתטיים אך מאוד חזקים ומאפשרים להסיר פחות מחומר השיניים לצורך מיקום הכתר.

כתרי פורצלן בשילוב מתכת PFM- הכתרים בעלי בסיס מתכת והציפוי עשוי מחרסינה, השילוב ביניהן מביא לכתר עמידות ואיכות בשילוב המראה האסתטי של הכתר מה שיכול להיות אופציה מאוד מומלצת לשיניים קדמיות, ובנוסף אפשר להתאים את הצבע לצבע השיניים הסמוכות. 

הנחיות לאחרי ולפני טיפול:

הנחיות לפני הטיפול- לפי טיפול להנחת כתר על השן צריך להצטייד בצילומי שיניים כדי לדעת מה הפגיעה שנוצרה בשן. לפני הטיפול מומלץ לאכול ארוחות קלות בשביל להימנע מתחושות לא נעימות בזמן הטיפול. אין צורך בצום ואפשר לשתות ולאכול כרגיל, לטיפול צריך להגיע עם שיניים מצוחצחות. 

הנחיות לאחרי הטיפול- עד שחומרי ההרדמה פגים אפשר לשתות משקאות קרים אבל להימנע ממשקאות חמים ואוכל, במידה ויש רעב אחרי הטיפול וההרדמה לא פגה אפשר לאכול מאכלים קרים ורכים ואפילו נוזליים למשל גלידה, מעדנים ועוד.

צחצוח השיניים מותר בתום סיום הטיפול ואין הגבלות בנושא.

לאחר הטיפול מומלץ מאוד לא לעשות פעילות ספורטיבית אבל לעומ זאת אין מניעה, צריך לשים לב לעייפות בקרבת סיום הטיפול ולכאבים ולהתחשב בזה.

תהליך טיפול הכתר:

לאחר שמאבחנים את הבעיה והרופא המומחה טיפל בבעיה בפגישה הראשונה בפגישה השנייה כאשר מתחילים את טיפול הנחת הכתר מתחילים עם הרדמה מקומית אבל לעיתים הטיפול יצטרך בהרדמה מלאה, לאחר מכן הרופא ישייף וישחיז את השן על מנת שהכתר ישב בצורה הכי נוחה ומתאימה. לאחר שיש כתר מתאים לצורך של המטופל הרופא יניח את הכתר על השן ויבדוק שהכל נוח ומתאים ולא כואב או מציק למטופל, אחרי שהרופא וידא את כל עניין הנוחות הוא ידביק בדבק ייעודי את הכתר על השן, התהליך מאוד פשוט ולא כואב.

כמה זמן מחזיק כתר קבוע?

כאשר הכתר לא זמני וייצרו את הכתר במעבדה מוסמכת והרופא מומחה עשה עבודה מדויקת הכתר צריך להחזיק עד עשר שנים, רוב הכתרים עשויים להחזיק בין שש לשבע שנים.

בריאות וניקיון חלל הפה מאוד חשובים לשמירה על הכתר, צחצוח שיניים פעמיים ביום וביקור שיננית פעמיים בשנה יעזרו לשמירת הכתר.

כתר זמני לעומת כתר קבוע, מה ההבדלים?

כתר זמני הוא בדרך כלל כתר שמניחים לפני הכתר הקבוע, לצורכי אסתטיקה ונוחות במקרה והמטופל לא יכול לחכות לכתר הקבוע, אז מה שהרופא עושה זה מניח כתר זמני עד שהכתר הקבוע יהיה מוכן.

החסרון המרכזי בכתר זמני הוא אם הכתר צריך להיות בשיניים הקדמיות ואז אין הרבה צבעים לבחירה, ברוב המרפאות ישנן שני צבעים כך שהצבע לא בהכרח מתאים, אבל אם הכתר הוא בשיניים האחוריות אין בעיה עם הנראות.

מה ההבדלים בין כתרים שמניחים על שיניים קדמיות לבין כתרים שמניחים על שיניים אחוריות?

ההבדל הגדול הוא אסתטיקה, כשמניחים כתר על שיניים קדמיות והוא בולט אז חשוב מאוד שהוא יהיה כמה שיותר דומה לשן המקורית, יהיה בצבעים של השיניים הסמוכות, יהיה חלק מאוד ושלא ישימו לב שהשן היא לא השן המקורית אלא כתר.

בשיניים האחוריות פחות חשובה האסתטיקה אלא שמים יותר תשומת לב על הנוחות ולא בהכרח אם הצבע תואם לשאר השיניים וכדומה.

Picture of יוליה רצון

יוליה רצון

עורכת ראשית באתר Bigmagazine.co.il

עוד על הכותב >
Picture of יוליה רצון

יוליה רצון

עורכת ראשית באתר Bigmagazine.co.il

עוד על הכותב >